Prezydent Sarkozy: "Pakiet klimatyczny jest największym zwycięstwem 'starych' państw unijnych nad nowo przyjętymi"; dodam, że w gruncie rzeczy - wyłącznie nad Polską. Wokół tematyki pakietu panuje dziwne milczenie; może to trudna tematyka, wymagająca przeprowadzenia pewnej kwerendy w dotychczas przyjetych dokumentach i braku animozji do liczb. Wspomniał kiedyś nowy przewodniczacy "Solidarności" - Andrzej Duda, że pakiet spowoduje likwidacje klkudziesięciu miejsc pracy w Polsce, o konieczności renegocjacji pakietu mówił Jarosław Kaczyński, od czasu do czasu pisze Zbigniew Kuźmiuk. Właściwie samotne boje o polski interes wokół pakietu klimatycznego toczy jedynie prof. Szyszko - były minister środowiska w rządzie PIS.
Sprawa jest niezmiernie poważna - dość powiedzieć, ze stawką jest podwyżka cen energii elektrycznej o 60 - 90 % w latach 2013 do 2020, a w wymiarze finansowym to konieczność poniesienia przez Polskę kosztów rzędu kilkuset miliardów EURO.
Pomińmy dyskusję naukowców na temat szkodliwości (bądż nie) emisji CO2 do atmosfery.
Pominmy chwilowo kwestię niechęci najwiekszych światowych emitentów tego gazu do walki ojego zmniejszenie.
Ograniczę się tylko do rozważań dotyczących UE. Otóż w UE kwestia walki o środowisko jest najbardziej zaawansowana. Celowo nie napisałem - walki z emisją CO2 - gdyż taką walką ona nie jest. W UE wzięto pod lupę emisję CO2 dokonywaną tylko przez wielkie instalacje przemysłowe (ok. 46 % ogólnej emisji) i oczywiście konsekwencje finansowe dotkną właścicieli owych instalacji (największe z nich to elektrownie węglowe) - przede wszystkim Polskę i częsciowo Niemcy, ale Niemcy są w posiadaniu lepszych (czystych) instalacji. Emisja CO2 dokonywana przez transport drogowy, lotniczy i morski nie jest brana pod uwagę. W ramach UE przyjeto jedynie dość śmieszną deklarację, że państwa unijne będą pracować nad możliwościami objęcia rachunkiem także pozostałych emitentów. Dla uzmysłowienia sobie rozmiaru emisji w tych niektórych sektorach - wklejam poglądowe notki:
Transport drogowy
Samochód to wygodny środek transportu. Przynajmniej do chwili, kiedy do tego wniosku nie dojdzie tak wielu, że wszyscy zgodnie staną w korku. Czy to jedyny problem?
Po świecie jeździ już 800 milionów samochodów, a przy obecnym tempie wzrostu ich liczby za 20 lat będziemy mieli ich 2 miliardy. Gdyby Chińczycy i Hindusi zaczęli jeździć samochodami tak, jak Polacy, nie starczyłoby na to nawet podwojenie dzisiejszego wydobycia ropy. Transport osobowy w formie amerykańskiej to koszmarny pomysł na miejską infrastrukturę i gwarancja, że miasta będą budowane pod kątem samochodów, a nie dla ludzi.
Jeden przejazd samochodem 15 kilometrów do pracy i z powrotem to emisja 5 kg CO2 - ilości, którą średniej wielkości drzewo będzie pochłaniać przez rok, nie wspominając o wyprodukowaniu wielu toksycznych substancji - to właśnie samochody w miastach Europy produkują 2/3 zanieczyszczeń.
Transport lotniczy
Czy wiesz, jak wiele CO2 trafia do atmosfery, kiedy wybierzesz się w podróż do Australii?
Przemysł samochodowy broni swojej pozycji podkreślając, że Boeing 747 w ciągu 24h emituje tyle ile 250 aut przez rok. Pięknie...
Jeśli do spalonego paliwa doliczyć budowę i utrzymanie samolotu i infrastruktury oraz wpływ będącego gazem cieplarnianym i wyzwalanego na dużej wysokości tlenku azotu, to wychodzi, że pasażer lecący z Europy do Australii i z powrotem odpowiada za emisję dwutlenku węgla o masie dwóch słoni. Jedna podróż i już zużywamy swój limit emisji na kilka lat. Nieźle...
Warto zaznaczyć, że transport lotniczy to najszybciej rosnące źródło emisji także dlatego, że jest to nadużywany środek transportu - w samej Europie blisko połowa przelotów odbywa się na odległości poniżej 500 kilometrów. Transport morski to podobna ilość emisji dwutlenku węgla, jak dla transportu lotniczego, ale też znacznie większa ilość przetransportowanego ładunku. Więcej: Transport wodny.
Transport wodny
ą Transport wodny to około 4% światowych emisji. Zużywanym w tym transporcie paliwem jest głównie mazut - ciężkie frakcje ropy naftowej.
Mazut to bardzo brudne paliwo, powodujące powstawanie dużych ilości pyłów.
Dane dotyczące wielkości emitowanego CO2 przez poszczególne państwa są dostepne w opracowaniach statystycznych - nawet w naszym roczniku statystycznym i oczywiście, wynika z nich, ze:
Komentarze